Anmeldelser

I morgen angriber vi igenI morgen angriber vi igen – Danmarks krig i Afghanistan

Kim Hundevadt bygger sin bog på uhildet nysgerrighed efter at vide, hvordan det faktisk foregik i Helmand under offensiven. I strømmen af bøger med mere eller mindre indenrigspolitiske dagsordener er dette noget ganske enestående. En bog, der fortæller ligefremt og detaljeret, hvordan krigen for de danske soldaters vedkommende foregår on the ground. Forfatteren finder en utrolig flot balance mellem den elementære spænding og den dødsensalvorlige realitet. Hundevadts bog er intet mindre end fremragende. Læs den, før De mener mere om krigen i Afghanistan.
Anne Knudsen i Weekendavisen

Her er vi i felten med en ildsjæl af en journalist, der både kan høre, se og skrive om liv og død blandt soldaterne i den grønne floddal. Fremragende frontberetning.
Hans Engell i Ekstra Bladet

Baseret på barske frontberetninger tegner Hundevadt et nærgående, medrivende og dramatisk portræt af, hvordan krigen mod Taleban opleves af dem, der udkæmper den. Ikke mindst rekonstruktionen af, hvordan briterne ved et uheld bombede den den danske patruljebase, Golf Bravo 8-1, sønder og sammen og dræbte to danske soldater, er fascinerende læsning. I betragtning af, hvor få reportager danskerne har fået fra fronten, er der ingen tvivl om, at ”I morgen angriber vi igen” er en bog, man bør læse.
Charlotte Aagaard i Information

Læseren mærker angstens sved på rygsøjlen, er med i muddergrøfterne og får ørkenstøv ned i lungerne, så der næsten hostes under læsningen. Klassisk reportage med reporteren som stifinder. Hundevadt har leveret et både troværdigt og bevægende indblik i det tankesæt, som de udsendte har med sig.
Lasse Ellegaaard i Jyllands-Posten

Kim Hundevadt har boet og levet sammen med de danske tropper. Han har skrevet bogen set fra soldaternes side, fra de grumme sammenstød med døde og sårede, med sved og tårer, men også så man fornemmer kampens adrenalinpumpe. En fornem journalistisk præstation. Det opmuntrende (…) er, at her får man konstateret, at danske journalister, når de er bedst, fuldt ud er på højde med de store forbillede i den angelsaksiske verden.
Jens Holsøe i Politiken

Det er stærk læsning. Som læser får man et unikt indblik i de tanker, overvejelser og følelser, som fylder de danske soldater før, under og efter kampene. Kim Hundevadt opnår på eksemplarisk vis at skildre de enkelte soldaters heroiske indsats under ekstreme forhold, samtidig med at beslutningen om at gå i krig sættes ind i en større politisk og historisk ramme.
Lolland-Falsters Folketidende

En meget læseværdig og ærlig bog, der for alvor giver et indblik i den krig, de danske soldater udkæmper i Helmand.
Forsvaret (medarbejderblad)

Her er endelig en bog om danske soldaters krigsdeltagelse gennem de sidste fem år, som man virkelig kan anbefale.
LBS, Dansk Institut for Militære Studier

I Kim Hundevadts bog er vi med i forreste linje. Det er gribende læsning med masser af uhyggeligt ægte beretninger – især fra sidste års store krig i Helmand.
ARENA

Bogen fremstår som en nøgtern og usentimental, men også stærk, medrivende og bevægende skildring af vore soldaters offensive indsats og giver et enestående indblik i deres vilkår og måde at håndtere de mest ekstreme hændelser. Bogen er et væsentligt samtidshistorisk dokument. Som læger får vi et bedre udgangspunkt for at forstå de soldater eller deres familier, som vi møder i kraft af vores profession. Som borgere en nuanceret indsigt i konflikten.
Ugeskrift for Læger

Kim Hundevadt beretter dygtigt og med stor indlevelelsesevne om de danske soldaters oplevelser. Efter at have læst de næsten 300 hæsblæsende sider ved man væsentligt mere om, hvorfor unge danske mænd (og nogle få kvinder) er parate til at sætte livet på spil i den grønne zone.
Journalisten